Бродецький НВК

Я і Україна.

Підготувала і провела

вчитель початкових класів
І.І.Трембовецька
2011 р.


Тема. Людські чесноти. Доброта

Мета: дати визначення поняттям «добро», «доброта», поглибити знання про добро і зло; розвивати вміння визначати прояви добра і зла; вчити дітей творити Добро; розвивати зв’язне мовлення дітей, збагачувати словниковий запас; розширити світогляд учнів; виховувати доброзичливість та людяність.

Все, що робиш для когось, робиш для себе. (Мудрість)

Життя таке коротке. Поспішайте робити добро. (О. Довженко)

Раз добром нагріте серце ввік не прохолоне. (Т. Шевченко)

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

Етап орієнтації

Тепло своїх долоньок я дітям віддаю,

урок новий, цікавий із радістю почну!

Любі діти! До нас в клас завітали гості щирі,

Привітайте в добрий час гостей посмішкою й миром!

Доброго ранку, доброї днини Діти

гостям бажаєм та їх родинам!

Ми вам раді, люди добрі, і вітаєм щиро вас!

І запрошуєм ласкаво на урок у третій клас!

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні ми з вами поговоримо про доброту, з’ясуємо, що таке добро і зло, що означає бути добрим.

- Які ваші очікування від цього уроку?

Ось наші завдання:

Цей урок навчить мене:

Аналізувати і робити висновки.

Пояснювати, що таке «добро» і «доброта».

Розрізняти риси добра і зла.

Бути добрим до всього живого.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда.

- Ми часто чуємо слова «добро», «доброта». Що, на вашу думку, означають ці слова? (Відповіді дітей).

2. Читання визначення цих понять в підручнику, с. 43.

Добро - корисна справа, вчинок.

Доброта- чутливе, дружнє ставлення до людей.

Отож, доброта - позитивна риса характеру, людська чеснота.

3. Інтерв’ю.

- Почнемо розкривати велику таємницю природи Добра. Я візьму у вас інтерв’ю, в якому ви розкажете, як уявляєте добро і доброту.

1) Чи можна покуштувати добро? Сашо

2) Чи можна його понюхати? Максиме

3) Чи можна доторкнутися до доброти? (Тільки душею). Славо

4) Якщо добро зобразити у вигляді музики, яка це буде музика(весела, сумна, жанр)? Валю

5) Яким кольором ти намалював би Доброту? Чому? Славо Оленко

Висновок: Отже, доброта - категорія не матеріальна, а духовна. Її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати, Доброту можна тільки відчути: це ласкаве, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити, співчувати.

- З чим у вас асоціюється доброта? З яким предметом ви зв'язуєте поняття "Доброта"? На що вона схожа?(На Сонце).

4. - Народна мудрість каже: «Доброта - це сонце».

- Чому? Босонечко всіх зігріває своїм промінням, від якого ми відчуваємо радість, тепло, турботу.

Діти, ви теж схожі на сонечко, ви - його частинки, промінчики, бо сонечко всередині кожного з вас.

5. Вірш. Саша

Я всміхаюсь сонечку: - Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь квіточці: хай вона росте!

Я всміхаюсь дощику: - Лийся, мов з відра!

Людям усміхаюся, зичу їм добра!

- Сядьте зручно. Покладіть руки на парти долонями догори. Подумки привітайтесь до сонечка. Воно дарує вам своє тепло, несе гарний настрій.

Поділіться теплом і гарним настроєм з оточуючими.

- Дякую!

6. Визначення поняття «зло».

- Що є протилежністю, антонімом Добра? (Зло). (На дошці з’являється чорне слово зло.)

- Що таке, на вашу думку, «зло»? (Відповіді дітей.)

- До зла належить все те, що перешкоджає єднанню людей.

7. Розрізнення рис добра і зла. на дві купки, а потім зачитати і розмістити відповідно?

- Ось на картках записані слова, що символізують добро чи зло. Розмістіть картки біля відповідних понять: любов, ненависть, байдужість, повага, жадібність, злагода, підтримка, грубість, нестриманість, справедливість, підлість, милосердя, жорстокість, щедрість, щирість, вміння прощати.

- Прочитайте, що відносимо до зла …, до добра.

8. Опрацювання казки «Добро і зло».

1) Читання І абзацу казки.

- Зараз опрацюємо казку «Добро і зло», с. 43. Прочитай, будь ласка, Славо, І абзац.

- На вашу думку, як вчинить Добро? (Передбачення дітей.)

2) Дочитування казки до кінця.

3) - Чого навчає нас ця казка?

9. - У Біблії сказано, що людина вільна вибирати між добром і злом.

Прочитайте, чого вчить Біблія (на дошці записано складами):

«Не платіть нікому злом за зло, дбайте про добро для всіх людей.»

ІV. Закріплення вивченого.

1. Бесіда про серце.

- Як ви думаєте, де живе доброта? (Усередині нас, у душі, у серці.)

- Про яке серце кажуть «велике», «золоте»? (Про добре, любляче, ніжне, в якому живе милосердя, співчуття, уміння порадіти за іншого.)

- А про яке серце кажуть «чорне»? (Про зле, заздрісне, підле, грубе.)

- Запам’ятайте: коли любові й доброти в серці нема, порожнеча тут же заповнюється злістю й ненавистю.

2. Ритуал очищення душі від зла.

- Давайте зараз проведемо ритуал очищення душі і серця від усього поганого. На окремих аркушиках запишемо свої негативні риси і складемо їх до спеціального конверта, щоб знищити і звільнитись від зла назавжди. (Першою кладу у конверт свій аркуш, проходжу і збираю в учнів).

3. - А тепер прикладіть ваші долоньки до свого доброго, щирого, чистого сердечка, відчуйте, як воно б’ється, і подумайте, що може послати іншим людям промінчик вашого серця. - Які почуття зародились у вас в душі?

чесність дружба співчуття любов щедрість чемність милосердя доброта

4. - Доброта - це добрі справи, добрі слова, добрі жести. До кого б ви хотіли виявити увагу, турботу і доброту? (Відповіді дітей)

Почнімо з тих, хто зараз поруч з вами.

Встаньте, будь ласка, і подаруйте один одному, а також нашим гостям посмішки. Дякую! Ви дуже добрі!

5. Фізхвилинка «Дружба». Пісня

- А зараз трішки відпочинемо.

6. Читання вірша І. Драча.

- Як ви вважаєте, чи треба чекати за добро винагороду? Як треба робити добро?

- Про це гарно сказав у вірші Іван Драч. Давайте разом прочитаємо

на с. 43.

7. Послухайте вірш «Татова порада» (Лідія Компанієць) Слава

- Чи сподобалися вам татові слова?

- Не заради подяки чи нагороди людина робить добро, а безкорисливо, з почуття милосердя, дружби.Добрій людині завжди належить така цінна моральна якість як скромність.

8. Робота з прислів’ями.

- А зараз утворимо прислів’я і запам’ятаємо народну мудрість про добро і зло. (По черзі з’єднують частини).

Хто людям добра бажає, той і собі має.

Все добре переймай, а злого уникай.

Доброму слову — добра відповідь.

Перший крок до добра - не роби зла.

Від доброго слова і лід розмерзає.

— Яке прислів’я найбільше припало вам до душі?

9. — В останньому прислів’ї йдеться про можливості доброго слова.

— Дійсно, слово і думка мають велику силу.

Вчені стверджують, що Земля вже не витримує негативу, і от якби всі люди одночасно протягом 1 хв відправили б у Всесвіт позитивні думки, то захистили б нашу планету від катастроф і стихійних лих на 100 років.

Дуже важливо, щоб людство схаменулося і посилало у космос якомога більше доброго.

Тож зараз ми з вами побудемо творцями своїх думок.

Заплющте очі … Уявіть нашу планету… Земля… Кругла, чиста, зелена, блакитна, ніби легенька прозора кулька… Візьміть цю кульку в руки, передайте їй своє тепло і пошліть їй добру думку про ваших близьких людей.

— Яка це думка, Валю? Дякую!

10. Гра «Так чи ні?» .

- А зараз пограємо в гру «Якщо я людина, то повинна …»

Я читатиму речення, а ви оплесками виберіть ті, в яких вчинки дітей приносять користь, тобто так чинять добрі люди. Якщо вчинки негативні - тупочіть.)

- Отож, якщо я людина, то повинна …

- Допомагати мамі мити посуд.

- Робити комусь зло, якщо цього ніхто не бачить.

- Допомагати друзям у біді.

- Ділитися тим, що у мене є.

- Захищати слабшого.

- Давати здачі.

- Обманювати, вихвалятися.

- Берегти та охороняти рідну природу.

- Насміхатися з чужого горя.

- Шанувати працю інших людей.

- Завжди виконувати тільки добрі справи.

- Піклуватися про рідних.

11. - Що ж означає бути добрим? (Відповіді дітей)

Бути добрим - це вміння співчувати, співпереживати, уявити себе на місці іншого як у горі, так і в радості.

Недарма в народі кажуть: «Розділене горе — половина горя, розділена радість — подвійна радість».

- Як ви вважаєте, яким бути легше: добрим чи злим? (Відповіді дітей) Я вважаю, …

Добрим бути просто чи не просто?

Не залежить доброта від зросту.

І дитина робить добру справу,

Як не кине друга на поталу.

Як людей полюбиш, пошануєш,

Силу для Добра в душі відчуєш.

І закрутиться земля скоріше,

Якщо разом станемо добріші.

Доброта з роками не старіє,

Доброта від холоду зігріє.

І якщо вона, як сонце світить,

То радіють і дорослі, й діти.

— Діти, а яка людина для вас найдобріша у світі? (МАМА)

— Хто із героїв мультфільмів найдобріший? (Кіт Леопольд)

12. Ситуації « Що б ти зробив?»

— У вас, добрих дітей, хлопчик Тарас просить поради. Послухайте.

Ситуація з Тарасом

Іра була дуже скупою і недружелюбною дівчинкою, тому однокласники ніколи не зверталися до неї з проханнями. Одного разу Іра забула ручку і попросила сусіда по парті Тараса. У нього була запасна ручка, але він добре пам’ятав, що Іра завжди відмовляла у дружніх послугах і йому, й іншим. Що ж робити? Порадьте. ……….

—А що б ви зробили, як вчинили б ось у таких випадках.

(Я - заспокою того, хто плаче. Пожалію того, кому боляче. …)

Дівчинка плаче від болю, і я …

Сусідський хлопчик повідомив, що його тато одужав після тривалої хвороби, і я …

Моя маленька сестричка сумує, і я …

Мама прийшла з роботи втомлена, і я …

Я знайшов пташечку з перебитим крилом і ..

- А хто вчинив би по-іншому?

- Молодці!

13. Вправа «Покинуте кошеня».

А зараз розіграємо ситуацію «Покинуте кошеня». Уявіть, що мама принесла додому покинуте кимсь кошеня. Воно мокре, зіщулилось і тремтить від холоду та страху. Пожалійте його. (Кожен з учнів по черзі). Хто перетвориться на кошеня?

— Дякую! Ви заспокоїли кошеня.

— Що ж таке добро? … Доброта? ...

- Скажіть, то чи можна прожити без доброти?

- Яким буде світ без добра?

- Діти, а де можна навчитися доброти? (У батьків, учителів, з книг)

- Чи вчать доброти книги, які ви читаєте?

— Ми з вами читали багато творів про доброту, які написав видатний педагог В.О.Сухомлинський. Він казав (цитата на дошці): «Ніколи не забувай, що поруч з тобою думки й почуття інших людей».

Тож пам’ятайте: кожен ваш учинок, кожне ваше бажання позначаються на оточуючих.

Перевіряйте свої вчинки розумом і серцем: чи не завдаєте ви неприємностей людям. Не треба соромитись і прикривати доброту грубощами.

Чиніть так, щоб оточуючим було добре.Бо ми приходимо в цей світ, щоб творити добро.

14. Незакінчене речення (мікрофон):

- А зараза вправа «Незакінчене речення».

Мені хотілось би бути …. людиною.

- Дякую!

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

- Наш урок наближається до завершення.

- Сподобався вам урок?

- Чи справдились ваші очікування від уроку? Ті, хто вважають, що досягли очікуваних результатів, погладьте себе по голівках.

- Молодці!

- Було приємно разом з вами думати, аналізувати.

- Я бажаю вам успіхів у постійній роботі над собою.

Хай множаться зерна Добра в Ваших душах.

Народна мудрість каже: «Все, що робиш для когось, робиш для себе».

То робіть якнайбільше добра!

Оцінювання учнів.

- За гарну роботу та за вашу доброту я хочу поставити вам високі оцінки, а на згадку про наш урок вручити пам’ятки:

Тебе від рідної хати веде у широкий світ ота єдина стежка, що дарує красу і цвіт.

Іди по тій стежці, дитино, даруй любов і тепло,

І пам’ятай, - ти - людина! Вчись, думай, твори добро!

Вдома запишіть навколо сонечок та сердечок всі риси, властиві добрій людині, тобто кожному з вас!!!

- А тепер, мої маленькі частинки Сонця, давайте зробимо коло Дружби і скажемо разом:

Сонечко всміхається, дарує всім добро,

Росою умивається і зігріва теплом.

У коло дружно станем ми і посміхнемось всім.

Добро і радість між людьми ми принесем в наш дім.

- Дякуємо нашим гостям за увагу!

Діти: До побачення!

Кiлькiсть переглядiв: 890

Коментарi