Урок добра

Підготувала і провела учитель початкових класів Тараненко Таїсія Віталіївна

Мета.

Підвести до розуміння змісту поняття «добро». Вчити встановлювати взаємозв’язки між поняттями «людина» і «добро». Збагачувати уявлення про вияви почуттів добра. Залучати до міркування щодо проблем «добра» і «зла», формувати почуття обов’язку і відповідальності за свої слова і вчинки.
Розвивати емоційну сприйнятливість, вміння творити добро, зв'язне мовлення,
уявлення, творче та логічне мислення.
Виховувати почуття чуйності, доброти, ціннісні орієнтири, схильність безкорисливо чинити добро.
Обладнення: записи на дошці, аудіозаписи, макети: сонця, дерев, будинку,скульптура Ангела – охоронця, квітка-семиквітка, ромашка, казковий потяг, паперові ангели, паперовий ключ, пеньок, чарівна скринька, малюнки яблук, склянки з водою, пам'ятка доброти, маски.

Тип уроку: урок-подорож.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу.

Ось дзвінок пролунав,
На урок нас всіх зібрав.
Дітки, в нас гостей багато
Тож давайте їх вітати.

Вітання учнів.

Добрий день вам, люди добрі!
Щиро просимо до господи,
Раді вас у нас вітати,
Добра та щастя побажати!

ІІ. Повідомлення теми. Психологічне налаштування.

- Сьогодні я хочу присвятити наш урок Добру. Зобразила я його у вигляді моделі Сонечка. У нього добрі очі, добра посмішка, добре серце. Разом із Сонечком ми будемо вчитися відчувати «Лише серце добре бачить. Найголовнішого не побачиш очима», - говорив мудрий письменник А.Екзюпері.

Девізом нашого уроку будуть такі слова:

- Хай сьогодні в кожне серце наш урок додасть тепла,
хай прийде до нас натхнення, в очах сяє доброта.
- Діти, у кожного з вас на парті лежить кольорова модель Сонечка. Візьміть своє Сонечко. Воно поцілує вас промінчиком у щічку, залоскоче чубчика і покотиться розсіювати свої промінці. Сонечко освітить, зігріє вас і принесе багато – пребагато добра. І ви володарі його. У вас багато добра! Ви світлі, щасливі і усміхнені.

ІІІ. Криголам «Сонечко».

- Відчуйте в собі тепло, доброту.
- Потріть долоні одна об одну, щоб відчути ще більше тепло. «Зліпіть» уявну кульку з вашого тепла і добра і «передайте» її однокласнику. Подаруйте щиру посмішку один одному. Вона поведе вас дорогою тепла, дорогою Добра й мудрих вчинків. Отже, вирушаємо на казковому потягу в країну Доброти.
- Увага! Увага! Вирушає потяг до країни Доброти. Просимо пасажирів зайняти свої місця.( Звучить мелодія « Голубий вагон»)
- В руках я тримаю листа , адресованого для учнів 2 класу.

Читаю

Цариця Доброти. Добрий день, діти! Я — Цариця Доброти. Вітаю вас! Але я хочу попередити, що шлях до моєї країни буде нелег­ким. Щоб його подолати та отри­мати ключ від країни Доброти, необхідно виконати завдання, які є на цій чудовій квітці. За кожне за­вдання ви одержуватимете частину ключика. Чим швидше ви зберете з цих частин цілий ключик, тим швид­ше потрапите до чарівної країни Доб­роти. А там на вас чекає... Щасливої вам дороги! Отож, вирушаємо! ( Потрапляємо в казковий ліс)

Перша пелюсточка

ІV. Складання «Абетка чарівних слів»

- Давайте створимо у класі гарний настрій. Згадаємо гарні, добрі слова. Ми поселимо їх у цей будиночок.
Діти у цьому будиночку мешкають дуже гарні слова про доброту.
- А як ви розумієте слово добро?
( Добро- це гарний вчинок, корисна справа)
- А що таке доброта? ( Доброта -це чутливе, дружне ставлення до людей, тварин, птахів, рослин.)
- Наведіть приклади доброго ставлення людей. ( Люди вітаються, допомагають у скруті, дарують квіти, вітають зі святом, допомагають людям похилого віку, тваринам).
- Чи можна доторкнутися до добра?
- Чи можна його скуштувати?
- Чи можна понюхати?
- Отже, це категорія не матеріальна, а духовна.
- Якщо добро зобразити у вигляді музики, яка це буде музика? (Весела, сумна, жанр)
- Яким кольором ви намалювали б добро?
- Отже, добро – це духовна категорія, її не можна торкнутися, понюхати, посмакувати. Добро можна тільки відчути: це ласкаве, добре, ніжне ставлення, це готовність допомогти в скрутну хвилину, це любов до оточуючого світу. Це те, що заставляє нас радіти, любити, співчувати.

(Першу частину ключика діти одержали)

Друга пелюсточка

V. Гра « Добрий дощик»

—Діти, ми можемо спостерігати доб­ре ставлення не лише серед людей, а й у природі. Пограємо у гру «Доб­рий дощик».
Діти утворюють коло. Усі вони — «добрі дощові краплинки». Усере­дині — «мама Хмара». Цій дитині до рук дається чашечка з чарівною во­дою доброти. Грає музика, і всі «кра­плинки» танцюють, кружляючи нав­коло «мами Хмари». Коли мелодія уривається, всі краплинки завми­рають, а «мама Хмара» бризкає во­дою з чашечки по черзі на кожну дитину у колі та запитує «крапли­нок», кому вони допомогли. Кожна має відповісти.

Наприклад:

—Я побачила квіточку, що засихала від спеки, та й напоїла її.
ила на дорозі брудну ма­шину й помила її.
—Я розвеселила дітей.
—Я допомогла помити посуд,
—Я вмила брудного .хлопчика.
—Я полила дерево, яке діти посади­ли біля школи.
—А я дала зайчикові водички.
—Діти, скажіть, якою була мама-Хмара добрих краплинок? Чого вона навчала своїх діточок?
— Добро і доброта повинна жити у серці кожної людини. Запамятайте! На добро люди відповідають добром.
—Той, хто робить щось добре, не повинен чекати за це винагороди. Про це гарно сказав у своєму вірші Іван Драч.
Добро твориться просто – не за так,
Так, як цвіте і опадає мак,
Як хмарка вється і сміється пташка,
Як трудиться мурашка – горопашка.
( Другу частину ключика одержали)

Третя пелюсточка

VІ. Сценка про щирість.

- А зараз подивимся сценку про щирість, яку діти підготували самостійно.
Автор. Один господар повернувся з міста, дав своєму синові медівник та й каже...
Господар. На, Васильку! Та поділися з Петриком по щирості.
Василько. А як діляться по щирості?
Господар. Отак, синку! Як переломиш медівник, то даси більшу частину Петрикові, а собі лишиш меншу. Це називається по щирості.
Василько. То дайте Петрикові медівник, хай він ділиться по щирості.
- Яким, на вашу думку, є Василько?
(Василько не добрий, а хитрий, нещирий.)
- Отже, добра людина є щирою.

( Третю частину ключика одержали)
Четверта пелюсточка

VІ І. Слухання казок.

Казка «Добро і зло». (Учитель читає)
Одного разу Добро завітало в гості до Зла. Зло почало пригощати Добро чаєм, але в кухлик замість цукру поклало сіль. Добро спробувало, але нічого не сказало Злу. Тільки подякувало за гостину.
А коли Добро йшло від Зла, воно сказало: «Щось цукор у вас не солодкий. Візьміть гроші, купіть собі цукерок до чаю». Зло скривилося, але робити нічого, довелося взяти гроші.
Так Добро віддячило Злу добром за зло.
- Зло є причиною війн, голоду, знущань, зради, обману. Зла людина своїми словами і вчинками може завдати іншим великої шкоди. Але добро завжди сильніше ніж зло. Люди цінують і довго пам'ятають добрих людей, допомагають їм у тяжку хвилину, а від злих намагаються триматися подалі. Злі люди завжди одинокі.

Читання казки в особах « Вовк і кіт».

Автор. Вовк утікав із лісу, біг повз село, побачив кота та й каже...
Вовк. Котику-братику, скажи, хто з ваших людей добріший, щоб мене заховав, бо за мною стрільці женуться.
Кіт. Піди до Петра. Він — добрий чоловік.
Вовк. Правда, що добрий, та я в нього вівцю вкрав.
Кіт. Ну, то йди до Дмитра — гарна людина.
Вовк. Та він сердитий на мене — за гусей.
Кіт. Погана справа!.. Ну то йди до Семена.
Вовк. Воронь Боже! Та я ж у його теля з'їв.
Кіт. Ну, коли ти такий, що всім шкоди накоїв, то хто ж тебе сховає?
Учитель. Діти, яке прислів'я сюди підходить?
Учень. І так-таки ти сам себе вини! Що, братику, посіяв — те й пожни!
( Четверту частину ключика одержали)

Фізхвилинка Гра « Ромашка»

Ромашку розкладають на столі. Учні за бажанням і запрошен­ням учителя по черзі відривають пелюстки, читають уголос завдання і виконують його.

Приклади завдань

1. Назви хороші якості свого товариша.
2. Розкажи про добрі вчинки своєї однокласниці.
3. Пригадай, кого ти образив ненавмисно, та знайди спосіб виправитися.
4. Розкажи, який добрий вчинок ти здійснив.
5лімент сусідові по парті.

П'ята пелюсточка

VІ І І. Гра « Збери прислів'я».

- Поєднати першу половину з другою. (Двоє дітей працюють у парі, а третій разом з учителем.)
Від теплого слова добром платять.
Хто людям добра бажає коле сердечко.
За добро вік не прохолоне.
Гостре словечко і лід розмерзається.
Раз добром налите серце той собі має.

(П'яту частину ключика одержали)

Шоста пелюсточка

ІХ. Створення дерева Доброти.

- У вас на партах лежать плоди дерева доброти.Прикрипіть на нього стільки яблучок, скільки ви згадаєте добрих людей, які зустрічалися вам у житті.
( Шосту частинку ключика одержали)

Сьома пелюсточка

Х. Робота у творчій майтерні.

- А зараз пофантазуйте і намалюйте обличчя добра.
( Звучить повільна музика)
- Ось ви і одержали останню частину ключа. Але погляньте, що це за казкова скринька на пеньочку стоїть! Давайте її відчинимо! ( Відчиняють скриньку і дістають листок із запитанням).
- Як ви гадаєте, діти, чого більше на землі – добра чи зла?
- А ви знаєте, що в казках завжди добро перемагає і здійснюється найвибагливіші бажання і мрії?...
- Які ви знаєте казки, де добро перемагає зло? ( «Івасик – телесик,» « Коза – дереза», « Мудра дівчина», « Снігова королева», « Царівна – Жаба», « Білосніжка і семеро гномів» і т. д.)

Метод нашіптування

- На завершення нашого уроку пропоную провести дослід.
- Ось дві склянки з чистою водою. Над однію склянкою давайте прошепчимо добрі, гарні слова. І помітимо на протязі кількох тижнів, в якій склянці швидше зіпсується вода. Я впевнена, що вода в склянці з добрими словами буде зберігатися довше.

ХІ. Підсумок уроку.

- Подорож наша добігла кінця. Завдання царівни Доброти виконані. Шлях до країни Доброти подолали, ключ – одержали. І ось хто на вас чекає! ( Учитель показує скульптуру Ангела – охоронця.)
- У кожної людини є її Ангел-охоронець, який охороняє нас від біди. Якщо людина робить добрі справи, Ангел радіє, а якщо злі — пла­че, тужить, утрачає свої сили. Я ба­жаю вам, щоб ви робили тільки доб­ро, щоб ваш Ангел-охоронець радів і завжди допомав у скруті.
Пам'ятайте правила доб­роти:
• Допомагайте слабким, малень­ким, хворим, старим, тим, хто по­трапив у біду.
• Вибачайте помилки іншим.
• Не будьте жадібними.
• Жалійте інших.
• Творіть добро і пам'ятайте, що ми —люди. ( Діти отримують пам'ятки добротивід ангела-охоронця)
Учитель вручає на згадку гостям та дітям паперових ангелочків.
Діти читають напамять вірші.
Добрим бути просто чи не просто?
Не залежить доброта від зросту!
Як людей полюбиш, пошануєш,
Силу для добра й душі відчуєш!
Не забудь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем,
Не носи в душі своїй провину.
Тільки раз на світі ми живем.
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє,
І якщо вона, як сонце, світить,
То радіють і дорослі, й діти.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
Мудрість завжди доброю була,
За добро добро спіши віддати
Закінчую урок такими словами
Кiлькiсть переглядiв: 5096

Коментарi

  • виолетта

    2015-10-15 20:17:32

    спасибо....

  • Demaemiainsffjt

    2013-06-07 10:29:37

    phefzenue xaikalitag Enfossivefs [url=http://usillumaror.com]iziananatt[/url] ExtellalilI http://gussannghor.com hemiladsFeels...

  • Demaemiainxvjbk

    2013-05-15 06:07:43

    phefzenue xaikalitag Enfossivefs [url=http://usillumaror.com]iziananatt[/url] ExtellalilI http://gussannghor.com hemiladsFeels...